مرجع رسمی و تخصصی مالچ چوب آیوا

رایحه چوب را به خانه ببریم

بارک مالچ چیست؟

بارک مالچ چیست؟

فهرست مطالب

بارک مالچ چیست؟ مالچ لایه ای از مواد الی یا معدنی است، که روی خاک یا چمن قرار می‌گیرد. این لایه ها برای دوام گیاهان در مواقع مختلفی مانند سرمای شدید و … استفاده می‌شوند و علاوه بر اینها از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌کنند. بارک مالچ یا پوشش دهنده های پوستی یکی از انواع مالچ ها به حساب می‌آیند.

بارک مالچ از پوست درختان ساخته می‌شود. اغلب کارخانه ها مثل چوب‌بری یا تولید کنندگان مبلمان به جای دور انداختن اضافات، آن را با هزینه های کم بدست باغبان‌ها می‌رسانند. برخی دیگر از بارک مالچ ها به طور اختصاصی برای باغبانی ساخته می‌شوند، که گران تر هستند. بارک مالچ جاذب املاح مغذی است؛ برای همین انتخاب ایده عالی برای مالچ پاشی به حساب می‌آید.

این مالچ را به راحتی می‌توانید به طور مساوی در سطح زمین و اطرف گیاهان پخش کنید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید، از مالچ زیادی استفاده نکنید تا مبادا گیاه به اصطلاح خفه کند.

بارک مالچ چیست؟
بارک مالچ چیست؟

بیشتربخوانید: مالچ چوبی چیست؟

دوام بارک مالچ

بارک مالچ ها از مواد آلی گیاهی ساخته شده است، بنابراین زیست تخریب پذیر است. به عبارتی این مالچ را بصورت دوره ای و مستمر باید تعویض کنید، چون خراب می‌شود و نتیجه عکس می‌دهد. همچنین تا زمانی که لایه قبلی بصورت کامل از بین رفت و با خاک مخلوط شد صبر کنید، و بعد از آن اقدام به ایجاد لایه جدید کنید.

بارک مالچ ها برای مدت زیادی دوام دارند، به خصوص اگر دست نخورده باشند. به عنوان مثال بارک مالچ هایی که بصورت درست نگهداری شوند و دست نخورند، بین هفت تا ده سال دوام دارند. مالچ های پوستی باید دائما با خاک زیرین تماس داشته باشند و آب دریافت کنند. اینکار باعث می‌شود پوست درخت سالم بماند و تخریب آن کاهش یابد.

بدلیل دوام زیادی که دارد، اکثر باغبان از بارک مالچ به عنوان راهکاری کارآمد یاد می‌کنند

انواع بارک مالچ چیست؟

مالچ های پوستی می‌توانند از انواع مختلفی از درختان تهیه شوند و مزایای مختلفی نیز ارائه دهند. از این رو شما باید نوعی را انتخاب کنید که وابسته به نیاز شما ساخته شده باشد.

بارک مالچ چیست؟
بارک مالچ چیست؟

برخی از بارک مالچ که رایج هستند:

  • مالچ پوست درخت سرو: این مدل از مالچ برای باغ های میوه و سبزیجات استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید از آفات غیر منتظره جلوگیری کنید، مالچ پوست درخت سرو انتخابی مناسبی، به حساب می‌آید. وجود سدر در پوست این درخت به طور طبیعی روغن دافعه حشرات را آزاد می‌کند و همین مسئله شمارا از مشکل ساز ترین حشرات و آفات نجات می‌دهد.
  • مالچ پوست درخت کاج: از رایج ترین بارک مالچ ها می‌توان به این نوع مالچ اشاره کرد. به عنوان پایه برای گیاهان گلدانی و درختچه ها عمل می‌کند و همین موضوع استفاده از آن را برای عموم دوچندان کرده است. مالچ های کاجی به مانند سرو به راحتی مات نمی‌شوند، بنابراین مجبور نخواهی بود آن را مرتبا چنگک بزنید. بارک مالچ کاج رطوبت را به خوبی حفظ می‌کند و خاک را از تغییرات دما که در بیرون رخ می‎دهد، محافظت می‌کند. همچنین مالچ های درخت کاج کهنسال دارای مقدار زیادی مواد مغذی است، که میتواند برای رشد گیاهان مفید باشد.

نکاتی درباره خرید بارک مالچ

  • بارک مالچ سریع‌تر از بقیه مالچ ها تحلیل می‌رود، بنابراین اگر مالچی برای مدت طولانی می‌خواهید، از این نوع مالچ صرف نظر کنید.
  • مالچ های با دوام هزینه اولیه بیشتری دارند. با این حال، شما مجبور نخواهی بود اغلب مراحل تعویض را انجام دهید.
  • مالچ های پوستی ضخیم و انعطاف پذیر هستند و به سختی تجزیه می‌شوند. آنها اکسیژن زیادی از خاک می‌گیرند و ممکن است به گیاه شما آسیب وارد شود.
  • بارک مالچ به خاک اسیدیته می‌دهند و می‌توانند تعادل را برهم بزنند. از این رو، قبل از اینکه آن را به خاک خود اضافه کنید، مطمئن شوید که مالچ مناسبی برای گیاه خود انتخاب کردید.

مالچ چوب در حیوانات خانگی باید چگونه باشد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید…!

بارک مالچ چیست؟
بارک مالچ چیست؟

سخن پایانی

بدون مالچ، خاک شما به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهد، ریشه ها باید تغییر دما را تحمل کنند و شما باید محیط را بیشتر تهویه کنید تا گیاه از دست نرود. اگر می‌خواهید گیاهان سالم تری داشته باشید، باید برروی مالچ ها سرمایه گذاری کنید. از آفت ها به دور باشید و از خاک خود محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *