مرجع رسمی و تخصصی مالچ چوب آیوا

رایحه چوب را به خانه ببریم

مالچ چوبی چیست؟

مالچ چوبی چیست؟

فهرست مطالب

مالچ چوبی چیست؟ مالچ‌ها همان خاک‌پوش هایی هستند، که برای دلایل مختلفی مثل یخبندان، سله بندی، تبخیر و فرسایش گیاهان بوجود آمدند، تا از آنها محافظت کنند. مالچ چوب از دو نوع آلی و غیر آلی تشکیل شده است. مواد آلی همان مواد طبیعی مثل چوب، پوست درخت، کاه و … و مواد غیر آلی به پوشش های غیر طبیعی، مثل پلاستیک یا پلی اتین گفته می‌شود. همانطور متوجه شدید، یکی از انواع مالچ ها، مالچ چوبی است. بسیاری از طراحان و باغبانان تاکید زیادی بر استفاده از مالچ ها دارند. مالچ های چوبی علاوه بر تغذیه گیاهان و باعث زیباسازی باغچه نیز می‌شود.

مالچ چوبی چیست؟

انواع مالچ چوبی

مالچ های چوبی دارای چندین دسته متفاوت هستند. البته که هرکدام از دسته‌ها در نهایت خاصیت یکسانی دارند، اما مهم است بدانید کدام مالت در دسترس شما هست تا به راحتی از آن استفاده کنید.

مالچ چوب درختی

این نوع از مالچ چوبی از محصولات درخت شما یا از طریق کار انجام شده و پسمانده های درخت‌کاران بدست می‌آید. مالچ درختی میتواند شامل قسمت های مختلف درخت مثل توت‌ها، شاخه‌ها، برگ‌ها و یا حتی ریشه‌ها باشد.

این مالچ ها بسیار طبیعی و ارگانیک هستند و از بقایای خدمات درختی از طریق دستگاه خردکن چوب تولید می‌شود. همچنین فرقی نمی‌کند که درختی تازه باشد یا کهنسال در هر دو حالت ارزش خود را حفظ خواهد کرد.

چوب های کیسه ای

در صنعت های مختلف زمانی که چوبی اضافه می‌آید، آنها را خرد کرده و در کیسه ها قرار می‌دهند. در اکثر مواقع نیز این چوب ها طبیعی و ارگانیک است و می‌توانید از آنها به عنوان مالچ استفاده کنید. برخی از این کیسه‌ها معمولا در کنار سطل های زباله ریخته می‌شوند و استفاده از آن منجر به بازیافت و در نهایت کمک به چرخه طبیعت خواهد شد.

در اینجابخوانید: 7 کاربرد های مالچ چوب چیست؟

پوست مالچ چوبی

مالچ پوست همان پوست خردشده درخت است، که از منابع مختلف قابل تهیه هستند. بیشتر این پوست ها از درختان و یا افرادی که با درخت سروکار دارند، پیدا می‌شوند. همچنین در منابع دیگری مثل کارخانه های چوب‌بری یا تولید کنندگان مبلمان هم می‌توانید آنها را پیدا کنید. اکثر این نوع مالچ به صورت برش ورقه ای هستند و به همین علت به راحتی به هم متصل می‌شوند.

مالچ چوبی چیست؟
مالچ چوبی چیست

مالچ چوب خرد شده

از پرکاربردترین مالچ ها در باغ‌ها، مالچ های خردشده هستند. مالچ خردشده معمولا از براده های کاج تولید می‌شوند و سایز بسیار کوچکی دارند. این نوع مالچ قابلیت رنگ شدن دارند و جلوه بسیار زیبایی به منظره موردنظر می‌بخشند. مالچ چوب خردشده باعث حفظ رطوبت می‌شوند و از علف های هرز نیز جلوگیری می‌کنند.

مزایا و معایت مالچ چوبی

مالچ ها دارای مزایا و معایبی هستند، که با دانستن آنها می‌توانید در انتخاب خود بی نقص عمل کنید. این مزایا و معایب شامل علت های مختلفی می‌شوند، که در ادامه پرداخته می‌شود.

مزایا مالچ چوبی

  • مواد مغذی: یکی از مهم ترین خاصیت هایی که مالچ چوبی دارد، منبع عالی مواد مغذی برای خاک و کمپوست است. مالچ علاوه علف های هرز را کاهش می‌دهد و خاک را از فرسایش نجات می‌دهد، آب روی خاک را نیز حفظ خواهد کرد. به عبارتی کشاورزان معتقدند، که مالچ های چوبی همان فرایندی را ترسیم می‌کنند که در کف جنگل وجود دارد.
  • جلوگیری از گل و لای: مالچ چوبی راهی مناسب برای جلوگیری از گل و لای باغ به حساب می‌اید. این مالچ باعث نگهداری آب میشود و به همین علت اجازه ایجاد گل را نخواهد داد. در هر منظره ای معمولا از رنگ هایی استفاده می‌شود، تا به زیبایی را دو چندان کند و با کمک مالچ رنگ ها ثابت می‌ماند. همچنین این رویه باعث می‌شود که آفات از باغ دور بمانند و فرایند رشد سالم به خوبی انجام شود.

زمانی متوجه فوایدش می‌شوید که به درستی از آن استفاده کرده باشید!

مالچ چوب در زمین بازی باید چکونه باشد؟ برای مطالعه بیشتر کلیک کنید

معایب مالچ چوبی

  • خارج شدن نیتروژن: از مشکلاتی که خیلی از افراد در استفاده از مالچ دارند، اینکه مالچ باعث خارج شدن نیتروژن خواهد شد. البته این بدین معنا نیست که حاصلخیزی خاک از بین می‌رود و مشکلی در رشد ایجاد نخواهد کرد. مالچ ها راه خوبی برای از بین رفتن علف های هرز برای رشد سالم هستند اما اگر به فکر کاشت بذر هستید، مالچ چوبی فکر خوبی نیست!
  • تجزیه مالچ: مالچ های چوبی بدلیل اینکه محل مناسبی برای موریانه ها هستند، به مرور زمان دچار تجزیه می‌شوند. برای رسیدگی به مالچ ها نیاز به انرژی زیادی دارید و اگر هم به فکر استخدام یک سرویس کار هستید، احتمالا گران تمام شود.
مالچ چوبی چیست؟
مالچ چوبی چیست

در اخر

مالچ چوبی گزینه مناسبی در زیبایی و رساندن مواد مغذی به گیاهان است. همچنین مالچ های چوبی دوام فصلی دارند و وقتی هم عمرشان تمام شود، یک خاک غنی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *