مرجع رسمی و تخصصی مالچ چوب آیوا

رایحه چوب را به خانه ببریم

7 کاربرد های مالچ چوب چیست؟

کاربرد های مالچ چوب

فهرست مطالب

کاربرد های مالچ چوب :مالچ های چوبی از پرکابردترین مالچ ها به حساب می‌آیند. این نوع مالچ به دلیل ساختاری که دارد، در انجام بسیاری از کارها استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به 7 مورد از این کاربردها بپردازیم و ویژگی های هرکدام را بازگو کنیم.

1.  استفاده از مالچ چوبی برای گیاهان

از رایج ترین کاربرد هایی که مالچ چوب دارا هستند، استفاده آنها برای گیاهان است. زمانی از مالچ در تزیین گیاهان استفاده می‌کنید، علاوه بر اینکه مقدار زیادی املاح مغذی به خاک می‌رسد، باعث زیبایی هرچه بیشتر خواهد شد. همچنین این پوشش های چوبی به مرور زمان با تجزیه ای صورت خواهند داد، که باعث جذب نیتروژن توسط میکروارگانیسم‌ها می‌شوند.

2.  استفاده از مالچ چوبی برای پرورش قارچ

اگر شما قصد پرورش قارچ در باغچه خود داشته باشید، مالچ چوبی جایگزین مناسب تری نسبت به خاک باشند. مالچ‌ها برای اینکار کاملا مفید هستند و استفاده از آن راهکاری هوشمندانه به حساب می‌آید. انواع مختلفی از قارچ برای انجام اینکار وجود دارند. برای انجام نیز ابتدا باید محیطی در سوله یا زیر درختان یا بوته‌ها فراهم کنید و محیط را همواره مرطوب نگه دارید.

کاربرد های مالچ چوب

3.ایجاد مسیر های طبیعی به وسیله مالچ چوبی

یکی دیگر از راه‌هایی که میتوان از مالچ های چوبی استفاده کرد، ایجاد مسیر پیاده روی است. معمولا برای اینکار از خرده چوب هایی استفاده می‌شود، که هم نرم و هم سایز کوچک‌تری نیز برخوردار باشند. البته به این نکته هم توجه کنید، که پس از گذشت مدتی شکل خود را از دست می‌دهند و باید به فکر پر کردن آن باشید؛ اما باعث نگرانی نیست! مالچ چوبی هایی که شکل خود را از دست می‌دهند، را می‌توانید تغییر کاربری دهید و در گلدان‌ها از آن بهره ببرید.

4.ایجاد زمین بازی کودکان

در بسیاری از مهدکودک ها و زمین های بازی از این روش استفاده می‌شود. مالچ های چوبی علاوه بر اینکه سود بسیار زیادی برای شما به نسبت سنگ‌فرش دارند، از سازگاری با محیط زیست نیز برخوردار هستند.

برای ایجاد این زمین از مالچ های چوبی نرم و گوشتی برای امنیت بیشتر کودکان استفاده می‌شود. همچنین باتوجه به اینکه دستتان در رنگ امیزی باز است، می‌توانید از رنگ های شاد برای حفظ روحیه کودکان استفاده کنید.

بارک مالچ چیست؟ بیشتربخوانید

5.ساخت زیستگاه برای حیوانات خانگی

از دیگر کاربردهایی که میتوان اشاره کرد، ساخت محیط زندگی برای حیوانات خانگی است. در ساخت این زیسگاه ها باید به مواردی دقت کنید، تا درنهایت فضا بدون نقص ساخته شود. از جمله این موارد معطر بودن و بدون حساسیت بودن است.

حیوانات بدلیل شرایطی که دارند باید محل زندگی آنها خاصیت جذب ادرار نیز داشته باشد. همچنین دقت فرمایید، از چوب هایی استفاده کنید که فضای راحتی را فراهم سازد و در نهایت تخت خوابی ارام و راحت برای حیوانات خانگی شود.

6.ایجاد مناطق رشد

خاصیت خیلی مهم و کارآمد در مالچ های چوبی، کمپوست کردن آنها است. به عبارت دیگر با استفاده از مالچ چوبی، میتوانید مناطقی را طراحی کنید، که باعث ایجاد رشد گیاهان شود. از آنجایی که مالچ های چوب سرشار از کربن هستند، افزودنی عالی برای هرخاکی به حساب می‌آیند. اینکار را می‌توانید بدون حفاری انجام دهید و بصورت تپه‌ای کمپوست را ایجاد کنید. تمامی گیاهان از مواد مغذی خوشحال می‌شوند و این روش به عنوان یک میانبر خوب نیز به شمار می‌رود..

کاربرد های مالچ چوب

7.  کنترل فرسایش خاک

در نهایت، مالچ های چوب برای برنامه های بلند مدت جلوگیری از فرسایش مناسب نیستند. اما میتوانند بصورت موقت اینکار را به صورت مفید انجام دهند تا زمانی که به برنامه بلند مدت خود برسید. برای انجام می‌توانید لایه از خرده های چوب فراهم کنید و برروی منطقه مورد نظر قرار دهید. این لایه برای جلوگیری از تلفات بیشتر در هنگام باران شدید ایجاد می‌شود.

مالچ چوب در گیاهان آپارتمانی چه کاربرد هایی دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

سخن پایانی

7 کاربردی که تا اینجا عرض شد تنها بخشی از کارهایی است که با مالچ های چوب می‌توانید انجام دهید. با استفاده از مالچ می‌توانید، خلاقیت خود را افزایش دهید و در کارهای زیادی از آن بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *