مرجع رسمی و تخصصی مالچ چوب آیوا

رایحه چوب را به خانه ببریم

معرفی و بررسی ویژگی های مالچ طبیعی در کشاورزی

مالچ طبیعی در کشاورزی

فهرست مطالب

مالچ طبیعی  به عنوان یکی از انواع ارگانیسم‌ های زنده در خاک شناخته شده است، که به عنوان یک سیم‌ ریشه با گیاهان همزیستی دارد. این ارگانیسم‌ ها با گسترش شبکه‌ ی سیم‌ ریشه‌ ای خود در خاک، به گیاهان کمک می ‌کنند تا بتوانند به بهترین نحوه از عناصر غذایی موجود در خاک استفاده کنند. در اینجا می ‌توانید با کاربرد مالچ طبیعی در کشاورزی بیشتر آشنا شوید.

به صورت کلی همه ی مالچ های طبیعی از مواد های طبیعی چون برگ و چوب ها تهیه می شوند. استفاده کردن از این نوع مصالح ها در صنعت کشاورزی موجب سلامت خاک ها خواهد شد. علاوه بر این که موجب سلامت خاک می شود، باعث می شود تا مواد آلی و معدنی مورد استفاده گیاهان و دیگر محصولات کشاورزی  شود که باعث بهتر رشد کردن محصول هم می شود.

مالچ های طبیعی از در چند نوع وجود دارند که از هر یک از آن ها می توانید برای پوشش خاک استفاده کنید. چوب های تراشیده و خاک اره ها نمونه های از مالچ های طبیعی محسوب می شوند و می توان از آن ها به عنوان مالچ های طبیعی در صنعت های کشاورزی و باغبانی استفاده کرد.

مالچ طبیعی در کشاورزی
مالچ طبیعی در کشاورزی

مزیت استفاده از مالچ های طبیعی در کشاورزی

استفاده کردن از مالچ های طبیعی در کشاورزی از مزیت های برخوردار است که باعث رشد بهتر محصولات کشاورزی می شود. در ادامه مطلب موارد های گفته شده است که شما را با مزیت استفاده کردن از مالچ طبیعی آشنا خواهد کرد.

بهبود جذب عناصر غذایی توسط گیاهان: ض طبیعی به گیاهان کمک می‌ کند تا به بهترین روش های ممکن از عناصر غذایی موجود در خاک استفاده کنند. به طور خاص، این ارگانیسم‌ ها با افزایش سطح جذب ریشه، میزان جذب عناصر غذایی از خاک را افزایش می ‌دهند. این عملکرد مالچ طبیعی باعث بهبود کیفیت محصولات کشاورزی خواهد شد.

در این رابطه بخوانید: بارک مالچ چیست؟

کمک به مقاومت در برابر بیماری ‌های گیاهی:

مالچ های طبیعی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم می ‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های گیاهی کمک کند. از طرفی دیگر هم، این ارگانیسم‌ ها با تولید مواد ضد قارچی، می توانند به مقابله با بیماری‌ های گیاهی کمک بسیاری کنند. از سوی دیگر، با افزایش سلامتی گیاه، میزان ابتلا به بیماری ‌های گیاهی نیز کاهش خواهد یافت.

کاهش استفاده از کود های شیمیایی: استفاده کردن  از مالچ طبیعی در کشاورزی می ‌تواند به کاهش استفاده از کود های کمک بسیاری کند.

افزایش تحمل به شرایط محیطی سخت:

مالچ طبیعی با بهبود سلامتی گیاه و افزایش جذب عناصر غذایی، می ‌تواند به تحمل به شرایط محیطی سخت، مانند خشکی، شوری و حرارت بالا کمک شایانی کند. در این شرایط سخت، گیاهان به دنبال منابع غذایی و آبی بیشتری  می گردند و مالچ طبیعی با کمک به این گیاهان، امکان استفاده بهتر از عناصر موجود در خاک را فراهم می‌ کند.

بهبود ساختار خاک:

مالچ طبیعی با گسترش شبکه‌ ی سیم‌ ریشه ای خود در خاک،  می تواند به بهبود ساختار خاک کمک کند. با این کار، آب و هوا بهتر و به صورت مناسب‌ تر در خاک جذب می ‌شود و در نتیجه سلامت گیاهان و عملکرد بهتر آن ‌ها بهبود  می یابد.

مالچ طبیعی در کشاورزی

کاهش هزینه های تولید:

استفاده از مالچ طبیعی می ‌تواند به کاهش هزینه‌ های تولید در کشاورزی کمک کند. با بهبود جذب عناصر غذایی توسط گیاهان، می‌ توان از مصرف  کود های شیمیایی کاست و در نتیجه هزینه‌ های تولید را کاهش داد.

فواید استفاده از مالچ طبیعی در کشاورزی

استفاده کردن از این مالچ ها موجب می شود تا در زمان آبیاری، آب کمتری به گیاه برسد زیاد خود این مالچ ها، موجب مرطوب نگه داشتن خاک می شود و نیاز نیست که به طور زیاد آن ها را آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی ویژگی های مالچ الی

علاوه بر این مورد باید گفت که، یکی دیگر از فواید استفاده از مالچ در کشاورزی این است که باعث جلوگیری از رشد علف های هرز می شود و به مرور زمان رشد آن ها را کاهش می دهد. مالچ های طبیعی باعث زیاد شدن رطوبت در هوا هم می شود؛ و از منتقل کردن املاح به سطح خاک هم به راحتی جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *