مرجع رسمی و تخصصی مالچ چوب آیوا

رایحه چوب را به خانه ببریم

آیا مالچ چوب باعث کاهش مصرف آب می شود؟

ویژگی های مالچ

فهرست مطالب

ویژگی های مالچ :برای پاسخ به این سوال ابتدا باید اطلاعاتی در مورد مالچ داشته باشیم. در این مقاله همراه ما باشید تا ویژگی های مالچ را برای شما توضیح دهیم. حتما تا به حال پوشش نرمی را روی خاک مشاهده کرده اید. این نوع پوشش نرم را مالچ می گویند. به طور معمول از کاه، ورقه های پلاستیکی، خاک و برگ، خاک اره و مواد دیگر مالچ را تشکیل می دهند. مالچ ها انواع مختلف و کاربردهای گوناگونی دارند.

انواع مالچ

انواع مالچ در نوع آلی و غیر آلی وجود دارد. انتخاب هر کدام از آن ها باید با توجه به نیاز منطقه باشد.

ویژگی های مالچ
ویژگی های مالچ

مالچ آلی:

مالچ طبیعی و یا بیولوژیک، مالچ آلی نام دارد. از مواد طبیعی مانند علف خشک، کاه، کلش، پوست درخت، چوب های خرد شده و یا برگ تشکیل می شود. مالچ طبیعی خود دارای انواع گوناگونی است که نام بردیم.

مالچ غیر آلی:

به پوشش های غیر طبیعی یا شیمیایی مالچ غیر آلی می گویند. این نوع پوشش ها اغلب از جنس پلاستیک یا پلی اتلین هستند. از این موارد برای جلوگیری از رشد گیاهان هرز و تبخیر آب خاک استفاده می شود. به طور معمول ضخامت این نوع مالچ ها ین 30 تا 50 میکرون است. دوام آن ها به ضخامت بستگی دارد. اغلب پلاستیک های ترد و شکننده قابل استفاده هستند، اما در شرایط آب و هوایی و باد های سنگین امکان پاره شدن وجود دارد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که خاک پوش ها باید به خاک بچسبند تا توانایی انتقال حرارت را به خوبی داشته باشند. اما حرکت باد ممکن است باعث پارگی مالچ شود. همچنین کاربرد دیگر مالچ ها این است که باعث از بین رفتن باکتری های خاک رمی شوند.

مزایای استفاده از مالچ

یکی از مزایای استفاده از مالچ ها حفظ رطوبت خاک است. حفظ رطوبت خاک باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود. با توجه به اینکه با استفاده از انواع مالچ ها خاک خشک نمی شود، میزان آب کمتری برای آبیاری نیاز دارید. همچنین توانایی بهبود ساختمان خاک را نیز دارد. از خاک در مقابل فرسایش محافظت می کند و رشد علف های هرز را کنترل می کند.

برای خرید مالچ چوبی لطفا کلیک کنید…!

نگهداری رطوبت خاک به کمک مالچ های پلاستیکی

استفاده از مالچ های غیر آلی و یا پلاستیکی مانع هدر رفتن آب به دلیل تبخیر می شود. این موضوع به شما کمک می کند تا از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید. همچنین این نوع مالچ ها می توانند رطوبت را به طور یکسان در خاک توزیع کنند و در اصطلاح استرس به گیاه وارد می شود.

جلوگیری از رشد علف های هرز

با توجه به اینکه بعد از استفاده از مالچ بر روی خاک نور خورشید به خاک نمی رسد، در نتیجه از رشد علف های هرز جلوگیری می کند.

مواد مغذی کود در ریشه گیاه خارج نمی شود

استفاده از آبیاری قطره ای مانع ورود حجم زیاد آب به خاک می شود. وقتی حجم زیادی از آب وارد خاک نمی شود، به این موضوع کمک می کند تا مواد مغذی به عمق زیادی نفوذ نکنند. نفوذ مواد مغذی خاک به عمق پایین تر از ریشه باعث از بین رفتن آن ها می شود و میزان بیشتری از آن ها در دسترس ریشه گیاه قرار می گیرد. یکی از مزایای این فرایند علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، صرفه جویی در مصرف کود است.

ویژگی های مالچ
ویژگی های مالچ

بهبود کیفیت محصول

مالچ چوبی با توجه به این که میوه را از خاک دور نگه می دارد، محصولات تمیز می مانند. این مورد در توت فرنگی بسیار مشهود است. مالچ ها در کنار مزایا معایبی هم دارند. البته مزایا و راه های صرفه جویی برای کشاورزان به گونه ای است که معایب آن را به راحتی می پذیرند.

این معایب عبارت اند از : هزینه به نسبت زیاد مالچ غیر آلی، مشکلاتی که برای محیط زیست به وجود می آورند.

هزینه ای بالای استفاده از مالچ های غیر طبیعی برای خرید پلاستیک، نصب، کارگر و تجهیزات مخصوص است. همچنین نگرانی زیست محیطی با توجه به اگر پلاستیک‌ های معمول مانند پلی‌اتیلن برای تولید مالچ استفاده شود، تجمع آن‌ها در خاک به دلیل عمر بالا از بازدهی خاک کاسته و مشکلات زیست محیطی را به همراه دارد، همچنین هزینه‌ های جمع ‌آوری و حذف آن‌ها گزاف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *