مرجع رسمی و تخصصی مالچ چوب آیوا

رایحه چوب را به خانه ببریم

چرا باید از مالچ چوبی برای پوشش خاک استفاده کرد؟

استفاده از مالچ چوبی

فهرست مطالب

استفاده از مالچ چوبی :در پاسخ به این سوال که چرا باید از مالچ چوبی برای پوشش خاک استفاده کرد؟ می‌توان گفت که مالچ های چوبی به دلیل همخوانی با محیط زیست و خاصیت تجزیه پذیری بلند مدت می توانند پوشش بسیار مناسبی برای انواع خاک به شمار بیایند.

البته استفاده از این گونه مالچ می تواند موجبات قوی تر شدن خاک را فراهم آورد.

همچنین جلوگیری از حمله حشرات و آفات مختلف گیاهی از دیگر مزایای است که بارک مالچ های چوبی دارند.

این محصول همچنین موجبات رطوبت رسانی به انواع گیاهان و درختان را فراهم می آورد بنابراین در صورتی که آبیاری از نظم خود خارج شده و یا مقداری کم و زیاد شود گیاهان آسیب ندیده و مالچ های چوبی می توانند در اطراف آنها موجب شوند که رطوبت خاک و رطوبت گیاه در حد معقولی حفظ گردد.

بنابراین استفاده از آنها در انواع باغات و زمین ‌های باغی بسیار مرسوم است و اغلب باغداران  استفاده از این پوشش را مناسب می دانند.

استفاده از مالچ چوبی
استفاده از مالچ چوبی

بارک مالچ چوبی از خرده های چوب و اغلب از خرده های چوب درختانی همچون درخت سرو و کاج تهیه می شود که هر یک دارای فواید و مزایای بی شماری برای درختان می باشند.

به عنوان مثال در صورتی که مالچ از پوست درخت سرو تهیه و استفاده شود به دلیل در برداشتن میزان زیادی سدر در پوست این درخت دفع حشرات به راحتی انجام می پذیرد و عمل حشره گریزی در درختان میوه اتفاق می افتد.

مالچ چوبی چیست؟

مالچ چوبی در حقیقت نوعی پوشش برای انواع خاک است که از چوب های غیر زنده تشکیل می شود.

این چوب های غیر زنده به صورت برش های خرده چوب همانند چوب های رنده شده می باشند که سطح مقطع خاک را می پوشانند و بدین ترتیب از روان شدن شن و خاک های روان بر روی زمین های باغی و یا حتی بیابان ها و غیره جلوگیری می نمایند.

استفاده از این پالچ های چوبی علاوه بر نگهداری از خاک موجبات تقویت خاک و عوامل دیگری همچون دفع حشرات و حفظ رطوبت خاک و کمک به بهبود وضعیت محیط زیست می گردد.

بنابراین استفاده از انواع مالچ های چوبی که به صورت غیر زنده در کارخانجات مختلف چوب بری و امثال آن تولید می گردند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

قیمت مالچ چوبی

قیمت مالچ چوبی با توجه به عوامل مختلفی تعیین می گردد و دارای قیمت های متفاوتی است.

همچنین میزان خرید و نوع خرید می‌تواند بر روی قیمت ها موثر باشد درختی که از آن مالچ شده  نیز بسیار مهم است.

بنابراین انواع مالچ های سرو و کاج و سایر درختان دارای قیمت های متنوعی هستند مکان خرید نیز بسیار مهم است.

در صورتی که خرید را به صورت مستقیم از تولید کنندگان انجام دهیم به دلیل حذف دست واسطه‌ ها با قیمت ‌های عادلانه‌ تری مواجه خواهیم شد.

همچنین میزان خرید بالا نیز می‌تواند بر روی قیمت گذاری موثر بوده و قیمت ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

البته از مهمترین عواملی که بر روی قیمت گذاری موثر است برند و کارخانه‌ای است که مالچ چوبی را ارائه می دهد.

امروزه قیمت ها را می توان به صورت لحظه ای در سایت های مختلف اینترنتی نیز رصد کرد و سپس نسبت به خرید این محصول اقدام ورزید.

البته همواره قیمت های پایین نمی توانند ملاک مناسبی برای خرید باشند و باید به برند و کارخانه و همچنین کیفیت مالچ نیز توجه داشت تا بتوان محصولی با کیفیت را با قیمتی مناسب تهیه نمود.

سخن آخر؛

پوشش مناسب برای انواع خاک می تواند در از بین رفتن انواع خاک موثر بوده و از ایجاد روان شن ها نیز جلوگیری کند.

به علاوه وجود مالچ های چوبی موجب افزایش رطوبت خاک شده و می تواند بستر بسیار مناسبی را برای گیاهان و درختان مختلف و خصوصاً درختانی که نیاز به محیطی مرطوب دارند را فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی ویژگی های مالچ طبیعی در کشاورزی

استفاده از مالچ چوبی
استفاده از مالچ چوبی

بنابراین مالچ چوبی یکی از بهترین گزینه های پوشش خاک در انواع زمین های باغی و کشاورزی و سایر زمین های مختلف همانند بیابان ها و محافظت از محیط زیست به شمار می آیند.

البته توجه داشته باشید که مالچ ها دارای انواع مختلفی هستند و علاوه بر رطوبت رسانی برخی از انواع آن ها می توانند از حمله حشرات و آفات به درختان نیز جلوگیری کنند.

بنابراین با حذف برخی از سموم به ارگانیک بودن محصول نیز می‌توان تا حد زیادی کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *