مرجع رسمی و تخصصی مالچ چوب آیوا

رایحه چوب را به خانه ببریم

بارک مالچ نوعی مالچ چوبی با خواص فراوان

خواص بارک مالچ

فهرست مطالب

خواص بارک مالچ : بارک مالچ نوع مالچ چوبی با خواص فراوان است که به عنوان یک لایه محافظ و بسیار قوی بر روی سطح خاک های مختلف قرار می گیرد و علاوه بر داشتن خواص فراوان و املاح معدنی بسیار زیاد برای خاک دربردارنده فواید فراوانی برای خاک نیز می باشد.

به همین جهت در امور باغداری و زمین های مسطحی که از گل پوشیده شده‌اند از این سطح پوستی استفاده شده تا پوشش زمین به وسیله آن انجام پذیرد.

برخی آن را به عنوان نوعی کفپوش به شمار می آورند که علاوه بر داشتن زیبایی از رشد و رویش علف های هرز و امثال آن در باغات جلوگیری می نماید.

به علاوه می توان آن را به راحتی در کنار گل ها و گیاهان بی آن که نگران خطرات و مضرات آن بود استفاده نمود.

چرا که علاوه بر در بر نداشتن عوارض برای گیاهان می تواند برای رشد و نمو  آن ها نیز مفید و موثر باشد.

بهترین نوع بارک مالچ، مالچ چوبی است که معمولاً در کارخانجات مختلف همچون کارخانه های چوب بری و امثال آن به صورت وسیع و گسترده تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می گردد.

خواص بارک مالچ
خواص بارک مالچ

در این میان از مهمترین خواص و فواید بارک مالچ چوبی می توان به نگه داشتن مقدار زیاد رطوبت در خاک اشاره ‌نمود.

بدین وسیله گیاهان نیاز به آبیاری مرتب و منسجم و قوی نداشته و می‌توان آنها را به مدت طولانی تری برای آبیاری منتظر نگه داشت.

چرا که رطوبت مورد نیاز را توسط مالچ دریافت می‌دارند به علاوه انواع گیاهان از آفت های مختلف دور مانده و بنابراین نیاز به سم پاشی مرتب نداشته و بسیاری از سموم را می توان حذف نمود.

دوام بارک مالچ چوبی

میزان دوام بارک مالچ چوبی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن ‌ها ضخامت مالچ استفاده شده بر روی سطح مقطع زمین و دست نخورده باقی ماندن آن و همچنین نوع بارک مالچ چوبی است که استفاده می گردد.

اما به طور کلی باید دانست که انواع بارک مالچ چوبی به دلیل این که از جنس چوب ساخته شده اند به مرور زمان از بین رفته و با خاک ترکیب می گردند.

البته این موضوع منجر به افزایش قدرت خاک و مواد معدنی و آلی موجود در آن می گردد که از نظر باغداران و متخصصین امور باغی امری بسیار پسندیده و مفید است.

در این رابطه بخوانید: مالچ چوب در زمین بازی

اما به طور کلی مدت زمانی که انواع بارک مالچ چوبی دوام دارند بسیار طولانی مدت بوده و گاهی تا 10 سال نیز ادامه می یابد کمترین مدت زمان دوام این پوشش چوبی نیز حداقل 6 تا 7 سال می باشد.

بنابراین به عنوان پوششی مقرون به صرفه و زیبا و همچنین سودآور به شمار می آید که هیچ گونه عوارض و مضراتی را نمی توان برای آن در نظر گرفت.

نوع چوبی که از آن مالچ چوبی تولید می شود نیز در مدت زمان عمر این محصول بسیار مهم است چرا که برخی از انواع چوب تجزیه پذیرتر بوده و با سرعت بیشتری با خاک ترکیب می گردند.

توجه داشته باشید که انواع بارک مالچ چوبی باید حتماً به صورت مستقیم با خاک در ارتباط بوده و همچنین مرتباً آبیاری گردد.

انواع بارک مالچ چوبی

به طور کلی بارک مالچ های چوبی یا از درخت کاج و یا از درخت سرو تهیه می شوند که هر یک دارای مزایای می باشند و نحوه استفاده آن با دیگری کمی تفاوت دارد.

بارک مالچ هایی که از چوب درخت سرو تهیه می‌ شوند معمولاً برای باغات و درختان میوه استفاده می گردند.

چرا که درختان میوه در برابر آفات مختلف قرار می گیرند و وجود این بارک مالچ های چوبی که از سرو تولید شده اند موجب دفع حشرات مزاحم می گردد.

چرا که در پوسته چوبی این گونه درختان مقداری سدر موجود است که در آن روغن هایی وجود دارد که دافع انواع آفات و حشرات مختلف است.

خواص بارک مالچ
خواص بارک مالچ

اما در باغ هایی که بیشتر آن را گل ها و گیاهان تزئینی تشکیل می ‌دهند اغلب از مالچ های چوبی درخت کاج استفاده می شود.

زیرا این مالچ ها مات نشده و نیازی به چنگک زدن مرتب ندارند و بنابراین علاوه بر زیبایی زحمت کمتری را برای باغداران به دنبال دارند.

بیشتربخوانید: مالچ چوبی و نقش آن در زیباسازی و حفظ رطوبت خاک

سخن آخر؛

از آنچه که در بالا گفته شد می ‌توان نتیجه گرفت که با مالچ های چوبی محصولات بسیار مفیدی هستند که می‌توانند فواید فراوانی را برای باغات و درختان و همچنین زمین باغی به دنبال داشته باشند.

پس استفاده از آنها در هر صورت مقرون به صرفه خواهد بود چرا که با افزودن مواد آلی به خاک و همچنین محافظت از گیاهان در برابر آفات مختلف و ایجاد زیبایی فضای باغ می توان به امر باغداری کمک نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *